خشکبار, سلامتی

خواص و فوائد کشمش

کشمش

خواص و فوائد کشمش برای سلامتی

کشمش دانه‌های سبز، زرد و یا سیاه به دست آمده از درخت انگور هستند که زیر نور مستقیم خورشید یا توسط دستگاه‌های صنعتی خشک و فراوری می‌شوند. این خشکبار سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مفید برای بدن است.

با تقویت سیستم ایمنی بدن، متابولیسم سلولی را افزایش می‌دهد و موجب بازسازی سلول‌های بدن می‌شود. در این محتوا به خواص و فوائد کشمش برای سلامتی پرداخته‌ایم.

 

خرید کشمش

خرید مویز

 

انواع کشمش | فواید کشمش

بسیاری از مردم کشمش را با دو نوع ساده آن می‌شناسند: کشمش سبز و کشمش سیاه.

اما جالب است بدانید که انواع این کشمش فراتر از این دو دسته می‌شود. اما تمام نوع آن، از درخت انگور سبز، انگور سیاه و شاهانی به دست می‌آیند. فقط روش‌های فرآوری متفاومت است.

  1. کشمش سبز
  2. کشمش زرد
  3. کشمش بدون هسته سبز قلمی
  4. کشمش سیاه
  5. کشمش پلویی
  6. کشمش لوکس
  7. مویز
  8. کشمش سیاه بدون هسته
  9. کشمش آفتاب خشک
  10. کشمش سایه خشک

بسته به نوع انگور، روش های برداشت و خشک کردن؛ نام و کیفیت هر کدام نیز متفامت است.

 

خواص کشمش برای مردان

خواص و فوائد کشمش برای سلامتی در مردان متفاومت است. علاوه بر تمام ویژگی و خواص مویز برای سلامتی بدن، این دانه برای مردان، به افزایش باروری و تقویت قوای جنسی کمک می‌کنند.

اکسیداتیو سلول‌ها موجب ضعیف شدن سلول و اسپرم‌ها در مردان می‌شود. این میوه خشک شده سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی اکسیدان از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. در نتیجه با تقویت بدن، موجب تقویت باروری مردان و قوای جنسی آن‌ها می‌شود.

از آنجایی که طبع این میوه خشک شده گرم است، به افزایش میل جنسی در مردان و زنان کمک می‌کند.

 

خواص کشمش برای زنان

زنان دچار تغییرات هورمونی در زمان عادت ماهانه و یائسگی هستند. این تغییرات باعث بروز نگرانی، استرس و ناراحتی در آن‌ها می‌شود. خواص و فوائد کشمش برای سلامتی در زنان این است که این میوه خشک شده باعث ترشح هورمون های شادی و و احساس خوب و آرام بخش در زنان می‌شود.

بنابراین می‌تواند افسردگی و ناراحتی این دوران را کم کند و حتی باعث کاهش کامل آن‌ها نیز شود.

تقویت سیستم جنسی و تقویت پوست نیز از دیگر خواص کشمش سبز و کشمش سیاه برای زنان است.

 

خواص کشمش سبز ناشتا

کشمش منبع غنی از ویتامین است که انرژی بسیار بالایی نیز دارد. سطح کالری این میوه خشک شده می‌تواند به تامین انرژی روز شما کمک کند. از آنجایی که باعث افزایش میل به سیری می‌شود، هنگامی که آن را صبح ناشاتا میل کنید، از پرخوری روزانه شما کم کرده و باعث کنترل و مدیریت وزن می‌شود. تکرار این عمل در دراز مدت منجر به کاهش وزن و لاغری خواهد شد.

 

فواید کشمش برای معده

یکی دیگر از خواص و فوائد کشمش برای سلامتی حمایت از سیستم گوارشی و معده است. این خکشبار سرشار از فیبر است. فیبر بالای آن ضمن تقویت روده‌ها و سیستم گوارشی میتواند به حمایت از معده کمک کند. عمل هضم و دفع را راحتتر کند.

کشمش می‎تواند به کاهش ابتلا به سرطان کولورکتال شود. سرطان کولورکتال در روده بزرگ و کوچک اتفاق می‌افتد و ناشی از التهاب و عوامل دیگر است.

کشمش یک ریز مغذی است که علاوه بر فیبر بالایی که دارد خواص ضدالتهابی نیز دارد. با این خواص می‌تواند به تقویت روده‌ها کمک کند و از التهاب آن‌ها جلوگیری کند.

 

خواص گردو و کشمش

تقویت پوست و مو

یکی از خواص و فوائد کشمش برای سلامتی درصد آنتی‌اکسیدان بالای آن است. ویتامین C یکی از مشهورترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت و زیبایی پوست و مو است. این ویتامین درون کشمش وجود دارد.

بنابراین با مصرف منظم کشمش، باعث شفافیت پوست، کند شدن روند پیری پوست و تقویت سلول‌های پوستی شوید. علاوه بر آن در صد بالای ویتامین B ,D و آهن این خشکبار ریزش مو را کاهش داده و باعث پرپشت شدن موها می‌شد.

 

کشمش و دیابت

بدون شک اگر شما مشکوک به دیابت بوده‌اید، یا فردی نزدیک به شما دچار این بیماری باشد، یک بار حداقل این جمله را شنیده‌اید “برای کنترل دیابت کشمش بخور”

بله درست است، قند کشمش از نوع فروکتوز است. این نوع از قند حساسیت به انسولین را کاهش میدهد و باعث کنترل و کاهش علائم قند خون و دیابت نوع 2 می‌شود.

به این توجه کنید که اگر دچار این بیماری هستید حتما برای مصرف کشمش با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک میزان لازم از آن را طبق وضعیت جسمی شما برایتان تجویز کند.

 

مدیریت وزن

کشمش حاوی ویتامین K، کلسیم، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D ,C و پتاسیم، فیبر، آهن و … است. کالری و انرژی هر 100 گرم از کشمش بسته به نوع و اندازه آن‌ها، از 250 کالری شروع می‌شود. بنابراین با مصرف این آجیل می‌توانید میل به سیری را در خود پرورش دهید.

در نتیجه پرخوری به مواد غذایی چرب با کربوهیدرات بالا را کاهش دهید. به این ترتیب از چاقی جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر آن ویتامین‌های این خشکبار از کاهش حجم توده عضلانی جلوگیری کرده و باعث تقویت آن نیز خواهند شد.

البته اگر دچار کاهش وزن هستید با مصرف روزانه کشمش به میزان لازم(بیشتز از 30-60 گرم روزانه) باعث افزایش وزن بدن خود شوید.

 

خواص مویز

خواص و فوائد کشمش برای سلامتی تقویت استخوان ها بسیار زیاد است.

تقویت استخوان‌ها از طریق آهن، ویتامین D و کلسیم امکان پذیر است. هر سه این ویتامین‌ها درون استخوان ذخیره شده و باعث تقویت بافت استخوانی در بدن افراد می‌شوند.

این ویتامین‌ها درون انواع کشمش موجود هستند. بنابراین با مصرف روزانه کشمش بدون نیاز به مکمل‌های ویتامینی، سلامت استخوان‌های خود را تضمین کنید از پوکی استخوان در امان بمانید.

 

سخن پایانی

مصرف کشمش در کودکان، مردان و زنان باعث تقویت بدن خواهد شد. میزان مصرف برای هر شخص بسته به رژیم غذایی متفاومت است. اما میزان مجاز روزانه 30-60 گرم است. انواع کشمش در سایت ما خشکبار تکین موجود هستند. در لینک‌های زیر می‌توانید به این آجیل‌ها دسترسی داشته باشید.

اینستاگرام خشکبار تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *