خشکبار, سلامتی

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از پرطرفدارترین تخمه‌ها است که انواع مختلفی نیز دارد. این تخمه سرشار از پروتئین و چربی است که خواص مختلفی برای سلامتی بدن انسان  دارد. در این مقاله به خواص تخمه آفتابگردان پرداخته‌ایم.

 

تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین است.

پروتئین این آجیل از نوع گیاهی است. بسته به نوع و اندازه هرکدام از انواع آن، تقریبا 15_20% از وزن این آجیل را پروتئین تشکیل می‌دهد. این میزان از پروتئین برای تقویت بدن و ماهیچه‌ها مناسب است. پروتئین گیاهی این محصول سرشار از اسیدهای امینه ضروری برای بافت و ماهیچه‌های بدن است.

اسیدهای آمینه اساسی این نوع اجیل شامل سیستئین، متیونین، لیزین، ترئونین، و ولین می‌شوند. این اسیدهای آمینه باعث افزایش فعالیت، تکثیر و تمایز سلول‌های ما می‌شوند. به تقویت بافت عضلانی و ماهیچه‌ای کمک می‌کنند و از تحلیل ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کنند.

اگر یک رژیم کاهش وزن دارید. تخمه را به آن اضافه کنید. پروتئین آن باعث ترمیم بافت ماهیچه های شما می‌شود.

 

خرید انواع تخمه آفتابگردان

 

تخمه آفتاب گردان کالری بالایی دارد.

تقریباه 70% تخمه آفتابگردان انرژی است. در واقع 100 گرم تخمه آفتابگردان حدودا 700 الی 600 کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین با مصرف 2/1 پیمانه تخمه آفتابگردان، انرژی و کالری زیادی به بدن شما تذریق می‌شود.

این میزان از کالری موجب تامین انرژی بدن شما برای چندین ساعت می‌شود. بنابراین مصرف این آجیل به تامین فوری انرژی کمک می‌کند.

به همین دلیل است که هنگام تخمه خوردن در هنگام تماشا کردن فوتبال، مهمانی‌ها و … متوجه افزایش شور و نشاط فوری در بدن خود می‌شویم.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

این آجیل یک منبع غنی از ویتامین E و سلنیوم است. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالا از اکسیدشدن سلول‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و باعث ترمیم و تقویت سلول‌های ما می‌شود. بنابراین از این طریق استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، از التهاب جلوگیری می‌کند و با جلوگیری از تغییر در ساختار DNA ما می‌تواند از انواع سرطان ها نیز جلوگیری کند.

محتوای ویتامین E باعت تقویت پوست و مو می‌شود. این آجیل موجب شفاف شدن پوست می‌شود و از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این می‍ت‌واند باعث براق و درخشان شدن موها شود.

سلنیوم به افزایش درخشش پوست و جلوگیری از تیرگی آن کمک می‌کند. سلنیوم با تقویت ماهیچه‌ها و بافت عضلانی موجب تقویت آن‌ها شده و از ضعف عضلانی نیز جلوگیری می‌کند.

 

تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر است.

فیبر گیاهی بالای این آجیل از فشار خون، دیابت، قندخون و یبوست جلوگیری می‌کند.

فیبر تخمه آفتابگردان به تقویت سیستم گوارشی و روده‌های ما کمک می‌کند، موجب آزاد شدن گلوکز درون خون به آرامی می‌شود و مقاومت به قند خون را نیز کاهش می‌دهد.

 

سخن پایانی

تخمه‌ها انواع مختلفی دارند؛ مثل تخمه کدو، تخمه ژاپنی، تخمه هندوانه و … اما از این میان پرطرفدارترین آن‌ها تخمه آفتابگردان است.

محتوای چربی‌های غیر اشباع چندگانه این تخمه زیاد است و در واقع 70-90 درصد وزن آن را چربی تشکیل می‌دهد. باید دقت کنید که آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *