خشکبار, سلامتی

فوائد انجیز خشک برای سلامتی

فوائد انجیر خشک برای سلامتی

فوائد انجیز خشک برای سلامتی

انجیر یک درخت میوه در مناطق گرمسیری و خشک است. این درخت می‌تواند تا طول ۶ متر نیز رشد کند. یکی از میوه‌هایی است که از آن به نام میوه بهشتی یاد می‌شود. اکثر قاره‌‌ها این میوه را کشت و برداشت می‌کنند؛

اما منبع اصلی آن در حوزه مدیترانه و خلیج فارس است. فوائد انجیر خشک برای سلامتی عمومی بدن و همنیطور برای سلامتی مردان، زنان و کودکان بسیار زیاد و متفاوت است. در این مقاله به خواص این میوه بهشتی پرداخته‌ایم.

 

خرید انجیز خشک از فروشگاه تکین

 

فوائد انجیز خشک برای سلامتی

  • کنترل دیابت
  • درمان یبوست
  • تقویت سیستم گوارشی
  • کمک به هضم و دفع بهتر
  • کمک به باروری اسپرم در آقایان
  • تقویت رشد در نوزدان
  • کمک به تعادل هورمونی در زنان یائسه
  • کاهش یبوست و حالت تهوع در زنان باردار
  • کاهش کلسترول خون
  • تقویت سیستم قلبی عروقی
  • افزایش میل به سیری برای رسیدن به کاهش وزن

فواید انجیر _املاح و مواد معدنی

  • یکی از خواص انجیر خشک برای سلامتی درصد فیبر بالای آن است. فیبر انجیر خشک و انجیر تازه نسبت به سایر خشکبارها بیشتر است و میتواند برای بدن مفید باشد.
  • این میوه خشک سرشار از پتاسیم و منیزیم است.
  • محتوای آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد و میتواند با کاهش استرس اکسیداتیو از سرطان و تغییر در ساختار DNA جلوگیری کند.
  • سرشار از ویتامین C,E است که برای پوست و موی زیبا و سالم ضروری هستند.
  • کالری نسبتا بالایی دارد که میتواند به تامین انرژی بدن در طول روز برای افزایش میل به سیری و لاغری کمک کند.

فوائد انجیز خشک برای سلامتی زنان

فواید انجیر خشک برای رحم

زنان از سن 40 سالگی به بعد دچار یائسگی می‌شوند. این یائسه شدن مشکلات بسیاری به همراه خود دارد. یکی از آن‌ها خشکی شدید دهان است.

یائسگی منجر به کاهش هورمون‌هایی در بدن نظیر استروژن می‌شود. برخی از هورمون‌ها روی خشکی دهان و بدن اثر گذار هستند. یکی از فوائد انجیر خشک برای سلامتی زنان این است که از خشکی دهان و پوسته پوسته شدن لثه جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از تاثیرات استروژن در زنان این است که از تخریب کلاژن‌ها توسط آنزیم‌ها جلوگیری می‌کند. اما با یائسگی فعالیت آنزیم‌ها بیشتر و استروژن کمتر می‌شود.

بنابراین با مصرف انجیر خشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌توانید با تقویت کلاژن سازی، روند پیری پوست را کند کرده و به تعادل در ترشح هورمون‌های بدن کمک کنید.

یائسگی ممکن است با کاهش شدید هورمونی منجر به سرطان سینه شود. مصرف انجیر به کاهش سرطان سینه در زنان کمک می‌کند. مصرف 4 الی 5 عدد انجیر خشک روزانه، در مجموع 5 گرم فیبر از 25 گرم فیبری را که زنان در هر روز نیاز دارند تامین میکند. این میزان از فیبر میتواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

قبل از دوران قاعدی زنان دچار pms شده و حتی حین قاعدگی درد زیادی را تجربه می‌کنند؛ انجیر خشک می‌تواند به کاهش علائم قبل، حین و بعد از این دوران کمک کند.

 

فوائد انجیر خشک در دوران بارداری

انجیر خشک به دلیل خواصی که دارد برای یبوست مناسب است. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و رژیم غذایی که دارند دچار یبوست شده و به دلیل رشد جنین در رحم، دچار حالت تهوع و حساسیت‌های شدید به رایحه‌های مختلف خواهند شد؛

فیبر بالای انجیر خشک، به درمان این مشکلات در زنان باردار کمک می‌کند. این ترکیب با محافظت از سیستم گوارشی از یبوست جلوگیری می‌کند.

 

فوائد انجیز خشک برای سلامتی مردان

  • از فوائد انجیر خشک برای سلامتی مردان، می‌توان به باروری بهتر اشاره کرد. این میوه خشک می‌تواند به باروری و تقویت اسپرم مردان کمک کند. انجیرها محتوایی غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. این آنتی اکسیدان ها میتوانند موجب افزایش تحرک و تعداد اسپرم ها در آقایان شوند.
  • این میوه خشک برای رابطه جنسی مناسب است و موجب بهبود کیفیت رابطه جنسی در آقایان می‌شود.
  • مصرف روزانه 2-3 عدد انجیر می‌تواند به تقویت باروری و افزایش اسپرم کمک کننده باشد.

خواص انجیر خشک خیس شده

خواص انجیر خشک با انجیر تازه (خیس) متمایز است. انجیرهای تازه درصد آنتی‌اکسیدانی بالاتری دارند. اما انجیرهای خشکی که خیس شوند چه فایده‌ای دارند؟

تنها فایده‌اش این است که بهتر می‌توان آن را خورد. ممکن است به علت خشک بودن، مصرف آن برایتان مشکل باشد بنابراین می‌توانید این میوه را کمی در آب یا گلاب قرار داده تا نرم شود و سپس میل کنید.

 

خواص انجیر خشک در شب

در طب سنتی بر این باورند که خیس کردن انجیر خشک خواص زیادی نسبت به مصرف آن به صورت خشک دارد. باید بدانید که مصرف انجیر تازه فواید بیشتری نسبت به انجیر خشک دارد؛ چراکه محتوای آنتی‌اکسیدان و ویتامینه غنی تری دارد، اما مصرف انجیری که خیسانده شود، فایده خاصی برای سلامتی ندارد.

در رابطه با فواید خیساندن انجیر هیچ مقاله علمی در حال حاضر وجود ندارد و نمی‌توان گفت که خیساندن انجیر باعث افزایش ویتامین‌های این خشکبار می‌شود.

می‌توانید این خشکبار را شب ها قبل از خواب مصرف کنید. چراکه هنگام خواب بدن ما تحرک کمتری دارد و عملیات هضم و دفع توسط روده‌ها کمی دشوار و پیچیده تر می‌شود.

اگر شب قبل از خواب انجیر بخورید، فیبر و پتاسیم بالایی که درون آن وجود دارد به بهبود سیستم گوارشی و روده های شما کمک می‌کند، بنابراین از یبوست، درد معده و مشکلات گوارشی دیگر جلوگیری کرده است.

 

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم؟

برای اینکه از فوائد انجیر خشک برای سلامتی بهره‌مند شوید؛ خانم ها باید حداقل 5 دانه انجیر روزانه مصرف کنند. هرچه بیشتر مصرف شود بهتر است.

عوارض خاصی در تعداد حتی 100 یا 200 دانه انجیر خشک روزانه وجود ندارد. تنها عارضه ممکن است حساسیت به دانه‌های انجیر یا طبع گرم آن باشد که برای هر بدنی متفاوت است.

آقایان حداقل 3 عدد انجیر روزانه مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *